Adotravel

Precontractuele (reis)informatie

Algemene informatie
De combinatie van reisdiensten die u wordt aangeboden, is een pakketreis in de zin van Richtlijn (EU) 2015/2302.

Bijgevolg kunt u aanspraak maken op alle EU-rechten die voor pakketreizen gelden. De reisorganisator is ten volle verantwoordelijk voor de goede uitvoering van de volledige pakketreis. Het derhalve zaak dat u ook de algemene (reis)voorwaarden goed leest.

De reisorganisator beschikt ook over de wettelijke verplichte bescherming ingeval zij insolvent wordt.


Stichting Top Garant Consumentreizen

Meer informatie over basisrechten krachtens Richtlijn (EU) 2015/2302:

Voor- en naseizoen
1. Wanneer u een reis geboekt heeft in het voor- of naseizoen dient u rekening te houden met een beperkte openstelling van winkels, uitgaansmogelijkheden en een beperkter aanbod van faciliteiten en busverbindingen. Vaak worden uit hygiënische overwegingen buitenzwembaden leeggepompt. Aangeboden animatieprogramma's zijn veelal alleen in het hoogseizoen van kracht. Afhankelijk van de bezetting van het hotel of weersomstandigheden kunnen faciliteiten deels gesloten zijn of kunnen ondanks openstelling toch worden gesloten. Afhankelijk van de tijd van het jaar kunnen veel strand- en sportfaciliteiten niet aanwezig zijn. Op deze beslissingen van de accommodatieverschaffer heeft de reisorganisator helaas geen invloed. De aan- of afwezigheid van faciliteiten tijdens het voor- en naseizoen wordt niet beschouwd als tekortkoming in de nakoming van de reisovereenkomst. Derhalve kunnen wij hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.

TIP: controleer altijd bij uw touroperator of voor u belangrijke faciliteiten opengesteld zijn.

Bouwactiviteiten
2. Doordat Turkije een populair vakantieland is, kan het voorkomen dat er bouwwerkzaamheden plaatsvinden, zoals het aanleggen van nieuwe wegen en het bouwen van nieuwe accommodaties. De reisorganisator heeft hier geen enkele invloed op. Voor eventuele ongemakken aanvaardt de touroperator geen enkele aansprakelijkheid.

Water en elektra
3. In Turkije kunnen storingen in de water- en elektriciteitsvoorzieningen optreden die soms leiden tot tijdelijke afsluiting. De oorzaak hiervan ligt veelal bij de autoriteiten. Voor eventuele kosten en ongemakken hieruit voortvloeiend is de touroperator niet aansprakelijk. De stroomspanning in Turkije is 220 Volt. Het kraanwater in Turkije is niet geschikt om te drinken, daar het gechloreerd is. De touroperator raadt aan om flessen water te kopen. Het zwembadwater kan zout zijn.

Tijdsverschil
4. In Turkije is het een uur later dan in Nederland

Telefoneren
5. Vanuit Turkije naar Nederland draait u 00 31, dan het netnummer (zonder de voorafgaande 0) en vervolgens het abonneenummer. Bellen vanuit accommodaties is makkelijk, maar ook veel duurder. U kunt gebruik maken van de telefooncellen die op veel plaatsen langs de weg te vinden zijn. Als u met uw mobiele telefoon naar Nederland belt dient u er rekening mee te houden dat u uw telefoon bij een aantal providers moet activeren, zodat u deze in het buitenland kunt gebruiken. Als u in Turkije gebeld wordt, betaalt de ontvanger mee aan de kosten. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met uw provider.

De accommodatie
6. De touroperator publiceert in haar reisbeschrijvingen een zo groot mogelijke objectieve weergave van de informatie. Voorts wordt de hotelcategorie vermeld zoals deze aldaar is vastgesteld door het Turkse Ministerie van Toerisme. U moet de classificatie echter niet met de West-Europese normen vergelijken. Een Turks 4- sterren hotel heeft niet altijd dezelfde kwaliteit en hoge standaard als een Nederlands 4-sterren hotel.

Kamer types en indeling

7. In de meeste hotels zijn diverse kamertypes mogelijk:

●   1 persoonskamer
Wanneer u kiest voor verblijf in een eenpersoonskamer dient u er rekening mee te houden dat deze vaak minder faciliteiten biedt en minder gunstig gelegen is dan de tweepersoonskamers in dezelfde accommodatie. Dit is geen algemene regel, maar wel een vrij vaak voorkomend verschijnsel.

●   2-persoonskamer met extra bed (standaardkamer)
Indien u met drie personen een hotelkamer boekt, wordt u vaak in een 2-persoonskamer ondergebracht, waar een extra bed wordt bijgeplaatst. Dit betekent dat de ruimte beperkt kan zijn. Het extra bed hoeft niet van dezelfde kwaliteit te zijn als de twee standaard bedden. Deze kunnen ook slaapbanken of uitklapbare fauteuils zijn.

●   2-persoonskamer met 2 extra bedden (standaardkamer)
Indien u met 4 personen een hotelkamer boekt, wordt u vaak in een 2-persoonskamer ondergebracht, waar 2 extra bedden wordt bijgeplaatst. Dit betekent dat de ruimte beperkt kan zijn. De extra bedden hoeven niet van dezelfde kwaliteit te zijn als de twee standaard bedden. Deze kunnen ook slaapbanken of uitklapbare fauteuils zijn.

●   Familiekamers
Familiekamers zijn meestal ruime kamers waar meerdere personen kunnen verblijven. In een aantal accommodaties bestaan de familiekamers uit een connection room (twee 2-persoonskamers met een tussendeur), een kamer met een woon- en slaapgedeelte, of een grote ruimte. In het woongedeelte staan vaak slaapbanken.

●   Appartementen
Appartementen bestaan veelal uit een woon- en een slaapkamer. In de slaapkamer staan vaak standaardbedden en in de woonkamer staan slaapbanken. De inrichting en de inhoud van de keuken van uw appartement kan anders zijn dan u in Nederland gewend bent. De meeste keukens beschikken over een of twee kookplaten. Keukengerei is veelal beperkt, er is bijvoorbeeld geen kaasschaaf en koffiezetapparaat aanwezig. Uitgebreide maaltijden kunnen derhalve niet worden bereid. In sommige appartementen vindt u ook geen televisie.

●   Voordeelkamers
Deze kamers/appartementen zijn over het algemeen gelijk aan de overige kamers/appartementen, echter de ligging, inrichting en grootte kan afwijken. Tevens kunnen de kamers zonder balkon/terras of gelegen zijn in het annex gebouw. LET OP: er is een beperkte voorraad van deze kamers beschikbaar. Boek dus op tijd om gebruik te maken te kunnen maken van de aantrekkelijke prijzen.

All Inclusive concept
8. Steeds meer accommodaties spelen in op de wensen van de vakantieganger en gaan over op de zogenaamde "All Inclusive" concept. De inhoud van een dergelijk concept kan per accommodatie verschillen. Zo is de verzorging in een 3-sterren accommodatie een stuk eenvoudiger dan in een 4- of 5-sterren accommodatie. Bij de meeste hotels wordt het All Inclusive concept vermeld. Deze concepten zijn altijd onder nadrukkelijk voorbehoud van tussentijdse wijzigingen. Hier kunnen dan ook geen rechten aan ontleend worden. Het is niet ongebruikelijk dat bepaalde gerechten (b.v. ijs, of Turkse koffie), dranken (b.v. jus d'orange, andere verse vruchtensappen) en faciliteiten (b.v. sauna, massage, discotheek, tennis, jacuzzi, watersporten, Turks bad e.d.) niet in het concept vallen. In diverse hotels kan het voorkomen dat u geen flesjes water mag vullen. Tevens kan het voorkomen dat hotels geen originele Coca Cola of Fanta serveren. Het is niet toegestaan om etenswaren en drank van buitenaf het hotel mee in te nemen: dit is een internationale regel die overigens ook gewoon in Nederland geldt. In sommige gevallen is het hotel gerechtigd kosten hiervoor aan de reiziger in rekening te brengen als ware de etenswaren en drank in het hotel aangeschaft. Indien er weinig gasten in het hotel aanwezig zijn, met name in het voor- en naseizoen, kan het voorkomen dat er een menu geserveerd wordt in plaats van de gebruikelijke buffetmaaltijden. U dient er rekening mee te houden dat de keuken in de meeste landen niet zo goed op de verschillende diëten is ingesteld als we in Nederland gewend zijn. De hotelier kan u voor het bereiden van een speciale maaltijd om een vergoeding vragen. In geval van een late aankomst of een vroeg vertrek van het vliegtuig kan in geval van halfpension of All Inclusive een of meerdere maaltijden van de eerste of laatste dag komen te vervallen. Er wordt hierover echter geen restitutie verleend. In steeds meer accommodaties vindt u ook ä la carte restaurants. Bij een aantal All Inclusive hotels is het dineren in de ä la carte restaurants tegen betaling. U dient hiervoor een reservering te maken, hier kunnen kosten aan verbonden zijn. Naast de gewone All Inclusive formule is er Ultra All Inclusive of New Wave All Inclusive. Deze concepten bieden meer dan de gewone All Inclusive arrangementen. De exacte inhoud van de All Inclusive verzorging ontvangt u bij aankomst in uw accommodatie. Alle vermelde All Inclusive faciliteiten eindigen om 12.00 uur op de dag van vertrek.

De 12-uur regeling
9. Het is internationaal vastgesteld, dat men de hotelkamers of het appartement op de vertrekhal tussen 10.00 en 12.00 uur moet verlaten. Tevens kan het bij enkele accommodaties voorkomen, dat u op de dag van aankomst niet vÖÖr 16.00 uur in uw kamer of appartement terecht kunt. Het juiste tijdstip zal u door onze reisleiding of agent ter plaatse worden medegedeeld. Bij All Inclusive arrangementen eindigen alle faciliteiten om 12.00 uur op de dag van vertrek naar Nederland. Bij late aankomst van het vliegtuig zal in het hotel de verzorging op basis van halfpension, volpension of All Inclusive het diner van de eerste dag komen te vervallen. Hetzelfde kan gebeuren op de laatste dag bij een (zeer) vroeg vertrek. In het eerste geval kunt u de hotelier verzoeken of e.e.a. in de vorm van een extra lunch kan worden gecompenseerd (uiteraard alleen in geval van halfpension). Bij een vroege terugvlucht kan een dag van tevoren een ontbijtpakketje worden aangevraagd. In beide gevallen is de hotelier hiertoe niet verplicht.


NON-CONFORMITEIT

Betekenis
10. Non-conformiteit betekent dat de zaak niet de eigenschappen heeft die van de zaak mocht worden verwacht op grond van de reisovereenkomst. Tegenover non-conformiteit staat de zogenaamde "spijt aankoop" ofwel de ervaring valt tegen.

11. Bij non-conformiteit moet sprake zijn van een aantoonbare tekortkoming in de nakoming van de reisovereenkomst. Een beleving of een andere voorstelling van zaken levert geen non-conformiteit op.

Verplichting reiziger
12. Buiten de zogenaamde "meldplicht" die de reisorganisator heeft geldt evenzeer de "onderzoeksplicht" hetwelk zoveel betekent dat u als reiziger uw bestemming en accommodatie zorgvuldig en aan de hand van uw wensen moet uitzoeken, Houdt u bijvoorbeeld van rust en niet zoveel mensen moet u geen accommodatie kiezen waar 2000 gasten kunnen verblijven. Indien u mindervalide bent is het van belang dat u op voorhand goed checkt of de uitgekozen accommodatie hiertoe geëquipeerd is. Mocht de website geen of onvoldoende duidelijkheid verschaffen dan ligt het op de weg van reiziger om contact op te nemen met de reisorganisator die, indien mogelijk, uw wensen in de reisovereenkomst kan vervatten.

13. Vorenstaande impliceert dat er sprake moet zijn van feitelijke gebreken althans zwaarwegende omstandigheden die sterk afwijken van de mededeling die de reisorganisator over een bepaalde accommodatie op haar website heeft beschreven. Een voorbeeld is, de reisorganisator schrijft dat de kamers voorzien zijn van airconditioning en bij aankomst blijkt dat er geen airco aanwezig is. Dit wordt beschouwd als non-conformiteit. Wanneer de reiziger zich beklaagt dat de airconditioning onvoldoende koelt dan is dit subjectief en derhalve niet non-conform. Eveneens is geen sprake van non-conformiteit indien de reiziger het hotel te druk vindt, te luidruchtig of bijvoorbeeld het eten niet aan de verwachting voldoet.

Klachten over non-conformiteit moeten dus objectief zijn en in strijd zijn met het gepresenteerde aanbod.

Eten
14. Over smaak valt niet te twisten: klachten over maaltijden in uw accommodatie worden daarom niet in behandeling genomen. U dient er rekening mee te houden dat het eten in Turkije op een andere manier wordt bereid dan in Nederland. Zo wordt er bijvoorbeeld veel olijfolie gebruikt, waardoor u last kunt krijgen van maagklachten. Tevens valt de kwaliteit van het eten samen met de classificatie van het hotel. In een drie sterren hotel is het eten over het algemeen eenvoudiger en is er minder variatie dan in een vijf sterren hotel.

Schoonmaak
15. Uw hotelkamer wordt over het algemeen dagelijks schoongemaakt. Dit verschilt echter per accommodatie. Uw appartement of bungalow wordt over het algemeen een keer per week schoongemaakt. De handdoeken en het beddengoed worden meestal tweemaal per week verschoond. Ook dit verschilt per accommodatie. Als u niet tevreden bent over de schoonmaak, dient u zich te wenden tot de accommodatiehouder, de reisleiding of het schoonmaakpersoneel.

16. Ook hier geldt dat schoonmaak subjectief is. Wat de één schoon vindt, acht de ander onvoldoende. Er is alleen sprake van non-conformiteit indien uw kamer helemaal niet zou worden schoongemaakt.

Airconditioning / verwarming
17. Sommige hotels en appartementen beschikken over een centraal airconditioningsysteem. Dit betekent dat de directie van de desbetreffende accommodatie beslist over de uren dat de airconditioning werkt. Ook in Turkije slaat men steeds meer acht op milieuvraagstukken en daarmee ook energiebewust. U kunt dus niet (altijd) op de tijden dat u dat wenst de airconditioning aanzetten. Men houdt hierbij rekening met de temperatuur en de hoge energiekosten. Vaak heeft de directie een ander idee dan de gasten, wanneer het te warm is. De effectiviteit van de systemen verschillen nogal en blijken ook zeer gevoelig te zijn. Zeker in de middenklasse accommodaties dient men niet al te hoge verwachtingen te hebben. Indien bij de accommodaties in het programma airconditioning staat vermeld, betekent dit in het algemeen dat de airconditioning zich in de slaapkamer(s) bevindt, tenzij anders vermeld staat. De reisorganisator heeft hier geen enkele invloed op. De prijs van de airconditioning van diverse accommodaties is niet bij de reissom inbegrepen, tenzij anders staat vermeld. Deze is desgewenst ter plaatse te boeken.

Transfers
18. Indien u een transfer (het vervoer vanaf de luchthaven in het land van bestemming naar de accommodatie en/of van accommodatie naar de luchthaven) heeft geboekt, staat deze op uw factuur/bevestiging vermeld. U wordt dan op de luchthaven in Turkije opgevangen door de Nederlands- of Engelstalige reisleiding. Deze herkent u aan de hand van het bord met de naam van de touroperator waar de reis is ondergebracht. Uw hotelvoucher is tevens uw transfervoucher.

19. Het transfer betreft georganiseerd vervoer hetgeen impliceert dat meerdere reizigers op bestemming moeten worden afgeleverd hetwelk de transfertijd (aanzienlijk) kan verlengen. De gemiddelde transfertijd bedraagt circa 2 uur, doch hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. Klachten omtrent de duur van de transfertijd worden derhalve niet behandeld noch worden dergelijke klachten beschouwd als een tekortkoming in de nakoming van de reisovereenkomst.

Bagage
20. De bagagevrijdom verschilt per luchtvaartmaatschappij en kunt u vinden onder bagageregeling. Voor baby's t/m 1 jaar geldt geen bagagevrijdom. Indien de bagagevrijdom is overschreden, worden er voor de overbagage kosten in rekening gebracht. Deze kosten kunt u bij de incheckbalie opvragen en betalen. De reisorganisator kan u verder informeren over het meenemen van afwijkende bagage zoals fietsen, huisdieren en golftassen. Sinds 6 november 2006 gelden voor alle vliegtuigpassagiers binnen de Europese Unie nieuwe regels voor wat mee mag in de handbagage. Vloeistoffen, gels en spuitbussen in de handbagage mogen alleen in kleine hoeveelheden (max. 100 ml per stuk) én op de juiste manier verpakt worden meegenomen. Dit geldt voor alle passagiers die vertrekken van, of overstappen op, een vliegveld binnen de Europese Unie. Voor meer informatie: www.schiphol.nl.

Bagage en eigendommen: aansprakelijkheid tijdens de vakantie
21. De reisorganisator is niet verantwoordelijk voor persoonlijke bagage welke meegebracht wordt vanuit het vakantieland. Controleer laden, kasten en (huur)kluis goed voor vertrek zodat waardevolle eigendommen niet onverhoopt achterblijven op de vakantiebestemming. Mocht het desondanks toch voorkomen dat er iets van waarde in het hotel is achtergebleven dient de reiziger zelf contact op te nemen met de desbetreffende accommodatie. Indien mogelijk zal de achtergebleven bagage naar Nederland worden verstuurd. Eventuele (verzend)kosten zijn voor rekening van de reiziger. Ook tijdens transfers en excursies draagt de reiziger zijn/haar eigen verantwoordelijkheid over de bagage. De reiziger wordt daarom geacht zelf goed op te letten of de bagage wordt ingeladen in de juiste bus. Voor vermissing of verlies van bagage kan de touroperator noch de reisagent ter plaatse verantwoordelijk worden gesteld.

Niet aangekomen of beschadigde bagage
22. Indien na aankomst op de luchthaven blijkt, dat uw bagage onverhoopt niet is aangekomen of is beschadigd, wendt u zich dan direct tot de dienstdoende medewerker van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Er wordt een vermissingrapport (PIR = Passenger Irregularity Report) opgemaakt, waarvan u een kopie ontvangt. Zodra uw bagage is gevonden, krijgt u hiervan bericht en dient u de koffers persoonlijk op te halen op de luchthaven. Vergeet uw PIR rapport en paspoort niet mee te nemen, daar veelal wordt gevraagd naar legitimatie. Het opsporen van vermiste bagage geschiedt via een internationaal opsporingssysteem, waarvan alle luchtvaartmaatschappijen gebruik maken. Het kan dus voorkomen, dat het traceren van uw bagage enige tijd in beslag neemt. Vermissing van bagage valt onder overmacht hetwelk de reisorganisator niet kan worden aangerekend.

Bagage sticker
23. Bij uw reisbescheiden zijn naast de kofferlabels ook kofferstickers bijgevoegd. Plak deze sticker op uw koffer! Op deze wijze bent u herkenbaar voor de reisleiding in Turkije. Deze sticker laat geen vuil achter en is na uw terugkomst in Nederland makkelijk te verwijderen.

Reisleiding en begeleiding ingeval van problemen en/of onvolkomenheden ter plaatse
24. Op uw bestemming is Nederlands- en/of Engelstalige begeleiding aanwezig om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Bij hen kunt u terecht voor onder andere algemene informatie over de vakantiebestemming of excursies

25. Indien u een tekortkoming constateert welke afbreuk doet aan de kwaliteit van de reis, moet dit onverwijld melden bij de reisleiding of de lokale agent. Is deze niet aanwezig of bereikbaar, dan dient de reiziger contact op te nemen met de reisorganisator op de door deze voorgeschreven wijze. Mobiele telefoonkosten worden onder geen enkele voorwaarden vergoed. De overige lokale telefoonkosten naar ons lokale agentschap worden door de reisorganisator vergoed, tenzij blijkt, dat deze redelijkerwijs niet hadden behoeven te worden gemaakt. De reisleiding zal u zo goed mogelijk ter plaatse behulpzaam zijn. Houdt u er echter rekening mee dat onze reisleiding de zorg heeft over vele gasten, zodat hij/zij u niet kan begeleiden bij bijvoorbeeld het doen van aangifte bij de plaatselijke politie, een (tand)arts bezoek of een ziekenhuisopname. In geval van een ziekenhuisopname dient u zo spoedig mogelijk contact op te nemen met uw reisverzekering.

26. Als de tekortkoming ook dan nog niet tot tevredenheid is opgelost en aanleiding geeft tot een klacht, bent u verplicht deze zo spoedig mogelijk schriftelijk te melden bij de reisleiding middels een klachtenrapport. Zonder een klachtenrapport is het onmogelijk achteraf te reclameren.

Geen visum meer nodig voor Turkije
27. Toeristen met de Nederlandse of Belgische nationaliteit die op vakantie gaan naar Turkije hebben vanaf 2 maart 2020 geen visum meer nodig. Dit is van toepassing als men maximaal negentig dagen per half jaar in het land willen verblijven.

Vaccinatie
28. Voor Turkije zijn inentingen niet verplicht, maar bepaalde vaccinaties worden geadviseerd. Voor actuele informatie kunt u terecht bij uw huisarts of bij de plaatselijke GGD. De reisorganisator is niet aansprakelijk voor tussentijdse wijzigingen in de gezondheidsvoorschriften. De reiziger dient daarom zelf actuele informatie in te winnen en tevens tijdig voor vertrek na te gaan of de eerder verkregen informatie in de tussentijd niet is gewijzigd.

Uiterste meldtijd op de luchthaven
29. De uiterste meldtijd op alle luchthavens in Nederland en Turkije is drie uur voor vertrek. De luchtvaartmaatschappij kan de meldtijd op elk moment, zonder opgaaf van reden, wijzigen. Iedere reiziger dient zich uiterlijk 24 uur voor het aangegeven tijdstip van vertrek van de terugreis bij de reisleiding of de plaatselijke agent van de reisorganisator te vergewissen van het exacte tijdstip van vertrek.

Vlucht/ vertragingen
30. De vluchtduur naar Turkije is ca 3 1/2 uur. De vluchttijden staan vermeld op uw vliegticket. Echter tot en met de dag van vertrek kunnen wijzigingen in vluchttijden, vliegroute (aanvlieg- en vertrekhaven, eventuele tussenlandingen), luchtvaartmaatschappij, vertrek- en terugreisdatum en type vliegtuig plaatsvinden. Deze wijzigingen worden opgelegd door de chartermaatschappijen en kan de touroperator niet worden aangerekend.
31. Vliegvertragingen: zolang de overheid in de Europese Unie nog geen optimaal gebruik van het luchtruim toestaat en geen geintegreerd systeem van verkeersbegeleiding heeft ingevoerd, zullen vertragingen blijven voorkomen, waarvoor de touroperator geen enkele aansprakelijkheid kan aanvaarden.

Vluchtschema
32. De vluchten naar Turkije worden uitgevoerd door zowel gerenommeerde Nederlandse als Turkse chartermaatschappijen. Dit betekent onder andere dat de vluchttijden tot op het laatste moment kunnen wijzigen. (lees: sub 16 en 17)
33. De tijdens de boeking gekozen luchthaven van vertrek en/of aankomst maakt geen deel van de reisovereenkomst uit en geldt derhalve als voorkeursluchthaven weshalve er nadrukkelijk geen rechten aan kunnen worden ontleend noch is de reisorganisator verantwoordelijk of aansprakelijk indien de luchtvaartmaatschappij vertrek of aankomst van of naar een andere luchthaven voorschrijft
34. Chartervluchten zijn over het algemeen rechtstreekse vluchten naar en van de luchthaven van bestemming. In enkele gevallen kan hiervan worden afgeweken zoals bijvoorbeeld bij combinatievluchten. Indien u kiest voor een Turkse luchtvaartmaatschappij kan het voorkomen, dat het vluchtschema ongunstig is. De vluchten beginnen voornamelijk vanuit Turkije naar Nederland, waarna aansluitend de vlucht teruggaat naar Turkije. Het meest ongunstige scenario kan zijn: op de heenreis 's avonds laat vertrek vanuit Nederland en op de terugreis 's morgens vroeg vanuit Turkije. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat er naar een andere luchthaven wordt terug gevlogen dan vanwaar de heenvlucht is vertrokken. Het is ook mogelijk dat de terugvluchttijd tijdens het verblijf nog wordt gewijzigd. Het is dan ook van enorm belang dat de informatie over de terugvlucht in de accommodaties een dag voor vertrek door de reiziger zelf wordt geraadpleegd. (lees : artikel 18 algemene voorwaarden en sub 21 van deze reisinformatie)

Campingvluchten
35. Campingvluchten zijn arrangementen met uitsluitend heen- en terugvlucht, zonder accommodatie en transfer ter plaatse tenzij anders overeengekomen en schriftelijk bevestigd. Campinggasten per charter dienen de terugreis uiterlijk 48 tot 24 uur voor de terugreisdatum te herbevestigen bij een van onze kantoren in Turkije. De telefoonnummers van onze kantoren vindt u terug op uw ticket. Campingvluchten per lijndienst dienen uiterlijk 72 uur voor de terugreisdatum bij een kantoor van de betreffende luchtvaartmaatschappij te worden herbevestigd. Indien u uw vlucht niet herbevestigd, komen alle daaruit voortvloeiende gevolgen en kosten voor uw rekening. Voor campingvluchten geldt de normale bagagevrijdom.

Herbevestigen van vluchten
36. De touroperator raadt u aan om voor uw vertrek naar uw vakantiebestemming uw vluchttijden via allerhande informatiebronnen te controleren. Voor vertrektijden op de diverse luchthavens kunt u een van de volgende nummers bellen of sites raadplegen:
Amsterdam Schiphol Airport:   0900-0141
Eindhoven Airport:   040 251 61 42
Maastricht Aachen airport:   043 358 98 98
Rotterdam Airport:   010 446 34 54

Alle actuele gegevens van de Nederlandse luchthavens vindt u ook op teletekst:

Schiphol NOS tekst :   pagina 757 t/m 760 en pagina 762 t/m 763
Schiphol RTL4 tekst:   pagina 510 t/m 517
Regionale luchthavens NOS tekst:   pagina 768/769


De touroperator neemt vanzelfsprekend geen verantwoordelijkheid voor juistheid van de verstrekt informatie.

37. Indien u een accommodatie met transfers heeft geboekt, verneemt u een dag voor vertrek naar Nederland van de reisleiding hoe laat u bij uw accommodatie wordt opgehaald voor de transfer terug naar de luchthaven. Deze kunt u controleren op het mededelingenbord van de touroperator of bij de receptie. Indien u geen tijden heeft doorgekregen, dient u nadrukkelijk zelf een dag voor vertrek uw terugvlucht te herbevestigen bij het desbetreffende kantoor in de badplaats. Indien u een campingvlucht (alleen een vlucht, zonder accommodatie) heeft geboekt, dan dient u zelf uw terugreis uiterlijk een dag voor vertrek te herbevestigen bij het desbetreffende kantoor in uw badplaats.

Reisduur
38. De reisduur staat altijd vermeld in hele dagen, waarbij (ongeacht de tijd van vertrek of aankomst) de eerste en laatste dag zijn inbegrepen. Derhalve hoort een ongunstig reisschema tot de mogelijkheden, b.v. bij een 8-daagse reis een avondvlucht heen en een ochtendvlucht terug. Een dergelijke reis wordt desalniettemin beschouwd als een 8-daagse reis. De reisorganisator kan niet garanderen dat de eerste en/of de laatste reisdag volledig in het land van bestemming wordt genoten. Dit vormt geen aanleiding voor restitutie van een (gedeelte van) de reissom.

Gemiste vlucht en geen geldige reisdocumenten en/of visum
39. De touroperator kan geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor die passagiers, die hun vlucht hebben gemist wegens te late aankomst op de luchthaven, geen geldig(e) reisdocument(en) bezitten of niet beschikken over een geldig visum. Alle hieruit voortvloeiende kosten zijn voor de eigen rekening en geven u geen recht op restitutie.

Rookvrije vluchten
40. Alle vluchten naar Turkije worden rookvrij uitgevoerd.

Excursies
41. In Turkije zijn verschillende mogelijkheden voor leuke excursies. Deze excursies dienen ter plaatse te worden geboekt. Onze reisleiding zal u daar graag over informeren, maar heeft uitsluitend een bemiddelde rol. De organisatie en uitvoering hiervan vallen onder de verantwoording van een lokale excursieonderneming. Deze excursies dienen ter plaatse te worden geboekt. De touroperator kan daarvoor niet aansprakelijk worden gesteld voor de uitvoering van deze excursies. Deelname geschiedt altijd op eigen risico van de deelnemer. De touroperator is nimmer aansprakelijk voor enig schade of letsel als gevolg van of door deelname aan excursies of activiteiten. Klachten omtrent excursies worden dan ook door de touroperator in Nederland niet in behandeling genomen en dienen ter plaatse opgelost te worden